Het daadwerkelijke conflict..

10 november 2014 - Haifa, Israël

Shalom!

Wellicht lezen jullie op het nieuws allerlei berichten over de situatie hier in Israël. Voordat we naar dit land zijn afgereisd, hebben wij dat natuurlijk ook gedaan. Ook met het oog op de veiligheid, want het is en blijft een complex land.

Gedurende de afgelopen dagen hebben wij een belangrijk verschil ontdekt. Het leek ons goed om jullie ook op de hoogte te brengen van dit verschil. Ook omdat het onze ogen best wel geopend heeft met betrekking op de situatie hier in the Holy land.

We zijn tot de ontdekking gekomen dat het een groot verschil maakt of je als toerist naar dit land komt, of als je echt een inwoner bent. Als toerist bezoek je vaak de meest bekende plekken, vaak ook in het bijzijn van mensen die van dezelfde afkomst zijn. Als inwoner van dit land is de beleving heel anders. Wij scharen onszelf nu onder de laatste groep, alhoewel we soms graag de toerist uithangen :)

Als inwoner heb je dagelijks, ik zou bijna zeggen elk uur, te maken met het conflict tussen Israëliërs en Palestijnen. Het zit verweven door de hele cultuur. Je zit met elkaar in dezelfde bus (in tegenstelling dus met de toerist, die vaak met ‘eenzelfde soort’ in de bus zit), je leeft met elkaar in dezelfde stad, je deelt dezelfde straat etc. Als inwoner voel je de spanning. Wanneer er iets is voorgevallen tussen beide groepen, voel je dit als inwoner omdat je er middenin staat.

We schrijven dit alles niet om jullie (en onszelf) bang te maken. Integendeel, we hebben ons de afgelopen dagen nog geen moment onveilig gevoeld. Het is meer een uitleg van hoe wij het conflict echt ervaren. We volgen zelf een aantal Israëlische nieuws-websites omdat die een objectiever beeld geven dan bijv. NOS. (http://www.haaretz.com en http://www.jpost.com)

We hebben de afgelopen dagen veel mensen ontmoet van wie we al veel informatie hebben gekregen. Het heeft bij ons ook een breder beeld gegeven van de daadwerkelijke situatie in dit land. Het is heel belangrijk om objectief naar de situatie te kijken. Kijk eens zonder al die vooroordelen naar de situatie en lees eens iets van beide kanten. Dat zet ‘het conflict’ al meteen in een ander daglicht.

Op dit moment zijn er verschillende dingen gaande, misschien hebben jullie er iets van gezien in het nieuws bij jullie. In Kana (inderdaad, de plaats van het wonder) is afgelopen zaterdag een Palestijn van dichtbij neergeschoten door een Israëlische politieagent. Vandaag zijn er twee steekpartijen geweest, één in Tel Aviv, de ander op de Westbank. Je merkt dat het van beide kanten onrustig is.

Nogmaals, we schrijven jullie dit niet om jullie bang te maken. Het is meer dat we ook graag willen dat jullie de situatie een beetje begrijpen. En dat het allemaal misschien nog wel een stukje complexer ligt dan wij en jullie al dachten.

Lehitraot!

1. Opa en Oma v.d.Pligt:
    11 november 2014
    Ha Arianne fijn om wat van je te horen,best interessant hoor!
    Je hebt vast via de dagelijkse envelop contact met het thuisfront! wij wachten het volgende nieuws weer af.
    groetjes van Opa en Oma.
  2. Cora van den Hul:
    11 november 2014
    Hoi Arianne (en andere meiden),
    Fijn om op de hoogte gehouden te worden. We denken regelmatig: hoe zou het zijn? En inderdaad, het is heel wat anders om het land te gaan bekijken -zoals vorig jaar- als wat je nu aan het doen bent.Succes met alles, en hartelijke groet, Giis en Cora
  3. Sandra:
    13 november 2014
    Take care lady's! :)
    Liefs san
  4. Annemarie:
    14 november 2014
    Dag meiden,
    Fijn om steeds te kunnen lezen hoe jullie het maken.
    Een grootschalige onderneming in een land met inderdaad veel spanningen. Maar er is er Eén die ook daar is, en jullie wil bewaren!
    Geniet er ook van; van het weer, de natuur en je (waarschijnlijk spaarzame) vrije tijd.
    Veel succes en tot de volgende info maar weer.
    Groetjes!!
  5. Alie Visscher:
    15 november 2014
    Shaloom Arianne,
    Ik was een weekje in de war, en heb je daardoor niet voor vertrek gegroet. Ik ga met belangstelling je blogg volgen.
    Pas goed op jezelf en geniet van dit avontuur.
    Lehitrahot,
    Alie