التناقضات

24 december 2014 - Haifa, Israël

De donkere dagen voor Kerst zijn aangebroken! Waar we onszelf normaal voorbereiden op een periode van rust, gezellig samenzijn met familie en typisch Kersteten zoals kiprollade, oliebollen en glühwein, bevinden we ons nu in een land waar het minstens 20 graden is, we dus overdag gerust in onze korte mouwen op straat lopen en we ’s avonds om tien uur nog heerlijk buiten zitten te BBQ ‘en. Kortom, een land (en tijd) van tegenstellingen.

Het gaat goed met ons, laten we dat vooropstellen. We hebben het erg naar ons zin in ons huisje hier, iedereen heeft zijn taken en tot nog toe gaat dat allemaal zeer voorspoedig. De afgelopen twee weken waren hier en daar vrij hectisch. We hebben veel gewerkt voor het onderzoek, scholen bezocht en stagegelopen. Sommige dagen hebben we het idee dat we het hele plaatje een beetje duidelijk hebben, terwijl we andere dagen weer compleet de kluts kwijt zijn. Al met al maakt dat proces het leven hier ook leuk en afwisselend.

We hebben inmiddels de stage op de Joodse school afgerond. Dit was al een tegenstelling op zich! Weer een hele andere ervaring dan de stage op de Christelijk-Arabische school. Wel erg leuk om de verschillen te ervaren. Net als in Nederland hebben de kinderen (en wij dus ook :)) vakantie. De Christenen voor Kerst en de Joden voor Chanoeka. Wij hebben nu ook heerlijk de tijd om bij te komen, op te laden en te reizen.

Dat laatste hebben we maar meteen in de praktijk gebracht. De afgelopen weken zijn we er lekker op uit getrokken en rolden we van de ene tegenstelling in de andere. Bij het eindigen van de Shabbat besloten we om naar de Grand Canyon te gaan. Nee niet die in Amerika, gewoon hier in Haifa. Dit is een groot (oke, een beetje Amerikaans) winkelcentrum met de wat bekendere kledingmerken. Op zaterdagavond komt heel de samenleving weer tot leven en gaat dan nog lekker winkelen. Tuurlijk, waarom ook niet. Dus hup, kinderen onder de arm en op naar het winkelcentrum.

In het weekend komt ook de stroom toeristen hier op gang. We lachen ons vaak krom als er weer een bus stopt met Chinezen, Russen of Sri Lankanen om foto’s te maken van van alles en nog wat, met van alles en nog wat. Misschien lachen ze in Nazareth en Akko nu wel net zo hard om ons, want daar hebben wij lekker de toerist uitgehangen.

Afgelopen week zijn we naar Nazareth geweest. Allereerst om nog wat dingen af te ronden voor het onderzoek maar daarnaast ook om zelf wat te zien. Natsrat is heel anders dan Haifa, veel Arabischer wat je ook op straat kunt zien. We zijn zelf naar Nazareth Village geweest waar we konden zien hoe Nazareth er vroeger uitzag. Heel bizar om terug in te tijd te gaan, terwijl er om het dorpje zelf allemaal moderne gebouwen staan. Tijdens de tour maakten we kennis met Ryan uit Canada en Joy uit Texas, Amerika. We raakten aan de praat en nadat de rondleiding was afgelopen zijn we samen wat gaan eten in de souks. En terwijl we Ryan ervan probeerden te overtuigen dat hockey op gras toch ook echt hockey is, genoten we van de falafel.

Gisteren zijn we naar Akko gereisd, een oude kruisvaarders stad. Ook dit was een erg mooie stad, weer heel anders dan Nazareth en Haifa. Toen we de trein uitstapten kwamen we een student tegen van één van de scholen die we bezocht hebben. Die wilde ons gerust even rondleiden, dus dat kwam heel goed uit. Nadat we langs de kust zijn gelopen, zijn we de souks ingedoken. Hier hebben we onze souvenir voorraad weer aan kunnen vullen. En dit alles bij een temperatuur van zo’n 2o graden. Ons hoor je niet klagen. :)

Ook Haifa is op dit moment geliefd bij de toeristen, omdat er Hag Hachagim (Spreek uit als: Chakachakiem) wordt gevierd. Dit wordt ook wel ‘feest der feesten’ genoemd, omdat er drie feesten van de drie wereldgodsdiensten worden gecombineerd (Kerst voor Christenen, Chanoeka voor Joden en een feest voor de Moslims). Heel de Wadi Nisnas loopt dan vol met mensen die zich door de smalle straatjes vol met eetkraampjes persen.

Het kan trouwens zomaar ineens zo zijn dat we op straat lopen en er hard getoeterd wordt. Nou zijn we daar inmiddels al wel aan gewend, maar die toeter kan op dit moment twee dingen betekenen: óf je loopt in de weg en wordt vriendelijk vermaand aan de kant te gaan óf je wordt herkent op straat en die persoon wil je ‘gewoon’ even groeten. Zo gebeurd het de laatste tijd steeds vaker dat we op straat lopen en opeens een toeter horen in combinatie met één van onze namen. (Vaak die van Lisa want die onthouden ze het makkelijkst :))

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, wordt ook hier kerst gevierd. Wat dat betreft wonen we in een goede buurt want de Ben Gurion (hoofdweg vlakbij ons huis) is helemaal opgetuigd. Op de rotonde staat een enorme verlichte kerstboom. De eettentjes hebben hun terrassen flink opgetuigd met nieuwe kerstversiering. De oude van vorig jaar hangt ook nog steeds, dus het wordt elk jaar een beetje voller zeg maar.. Als automobilist is het ook geen pretje als je ’s avonds deze weg neemt want om de twee meter staat weer een ‘fotograaf’ die net dat mooiste plaatje wil schieten. En dan ook nog het liefst met de hele familie + kerstboom op de voorgrond en de Bahai op de achtergrond. Ga er maar aan staan!

Tot slot een muzikale noot. We hebben de afgelopen weken kennisgemaakt met het Donna Maris Choir, een koor wat elke dinsdag repeteert in een kerkje hier aan zee. Overigens een heel gevarieerd en internationaal koor wat samenstelling betreft: een aantal Nederlanders, een Zwitser, Duitsers, een Arabisch/Italiaanse vrouw en jawel, ook nog Arabieren. De dirigent is trouwens een Rus. :) Er waren sopranen te weinig en wij vonden het totaal niet erg om dit gat op te vullen. In allerijl werd dan ook besloten dat het kerstconcert van dit jaar toch door kon gaan.

Misschien wel de grootste tegenstelling van dit hele verhaal is dat we in dit land, waar continu spanning is en waar je dagelijks geconfronteerd wordt met de onderliggende conflicten tussen groepen mensen, mogen zingen in een kerk vol met verschillende mensen (moslims, monniken en alles wat daar tussenin zit) over peace, vrede. Want dat is toch uiteindelijk waar Kerst om draait!

Wij willen jullie allen goede en gezegende feestdagen toewensen!

1. Tineke:
    24 december 2014
    Hallo dames, wat een gezellig verhaal weer om te lezen, ik geniet er iedere keer weer van!
    Ook namens de mannen, wens ik jullie goede en gezellige Kerstdagen toe!
  2. Janneke Mussche:
    Haaaa Ari en co:)

Wat super leuk om jullie verhalen en belevenissen te lezen. Heerlijk op z'n Ariannes zegmaar... Hele fijne feestdagen, dat zal vast totaal anders zijn dan hoe wij het hier beleven. Hier in Stappust wordt 't een regenachtige kerst denk ik, 't ziet er allemaal een beetje mistroostig uit.
    Hebben jullie nu de rest van de tijd vakantie, of niet? (Omdat je schrijft dat je gestopt bent op de school, toch?)
    Veel zegen op jullie werk daar in Israël én op alles wat jullie gaan doen!

Kusje,
    Janneke:)
  3. Annerieke:
    He dames,

Gezellig om weer eens jullie blog te lezen, en gewoon zoals Janneke hierboven zegt op z'n Ariannes! Leuk, ik hoor het je gewoon voorlezen! fijne feestdagen toegewenst samen met jullie pleegouders want die zullen ook wel van de party zijn, geniet ervan!

Groetjes Annerieke
  4. Dick en jeanet:
    Ha dames,
    Zoals we zien en af en toe horen, hebben jullie het heel gezellig daar.Geniet nog van de komende weken in Haifa.
    Wij wensen jullie gezegende kerstdagen samen met al jullie vrienden!
    groetjes pa en ma en de kids
  5. Opa en Oma v.d.Pligt:
    3 januari 2015
    Ha meiden,wij wensen jullie alle goeds en veel succes voor 2015,Het is alweer bijna tot ziens!!
    groetjes van opa en oma v.d.pligt
  6. Annemarie:
    5 januari 2015
    Leuk, die koorkleding!!
    Heerlijk om weer weg te dromen in je verhaal...