Voorbereidingen

5 juni 2014 - Genemuiden, Nederland

Ha allemaal..

Nou, mijn eerste blogje is een feit. Voorlopig nog even met beide benen op Hollandse bodem. Zoals jullie misschien al wel weten hoop ik eind dit jaar voor 3 maanden naar Israël te gaan. Omdat het onmogelijk is om persoonlijk met iedereen te bellen, mailen, sms'en etc. probeer ik jullie op deze manier op de hoogte te houden. Van tijd tot tijd probeer ik een verhaaltje te schrijven zodat jullie me niet vergeten en ook een beetje kunnen meegenieten van ons doldwaze avontuur! Leuk dat zoveel mensen (nu al) geïnteresseerd zijn!

Ik hoop dus met nog twee andere dames, Lisa en Liesbeth, oftewel LiesA en LiesB :), naar Israël te gaan. In pabo 4 moeten we een verdiepende minor kiezen. Je hebt dan ook de mogelijkheid om International Class te doen. Dat hebben wij dus gekozen. Dat betekent dat we internationale studenten bij ons op de pabo krijgen van sept. tot okt. We krijgen dan college (in het Engels) over christelijk onderwijs wereldwijd en we gaan natuurlijk ook leuke (Hollandse) dingen doen met elkaar. (Iemand nog tips? :))

Van november tot januari hopen we zelf naar het buitenland te gaan. We konden zelf kiezen naar welk land, maar omdat school al een programma had gemaakt voor Israël was die keus snel gemaakt :) In Israël gaan we stage lopen maar ook een onderzoek doen naar de identiteit van christelijk onderwijs. We doen dit in opdracht van het lectoraat van de Driestar. Ze gebruiken onze onderzoeksgegevens weer om echt concreet het (christelijk) onderwijs wereldwijd te verbeteren. Super interessant dus!

Onze reis is eigenlijk opgedeeld in drie delen. Eerst gaan we een maand stagelopen op een christelijk-Arabische school in Haifa. Vaak wordt er gedacht dat er in Israël alleen Joden en moslims wonen. Dit is absoluut niet waar, gelukkig! Er zijn ook veel christen-Arabieren in Israel. In Haifa is dus zo'n christelijke school. Deze wordt gerund door een aantal nonnen en is geheel afhankelijk van giften. Een Nederlands koppel staat aan het hoofd van deze stichting: www.vriendenvanhaifa.nl

De tweede maand gaan we stagelopen op een Joodse school, ook in Haifa. Naast het stagelopen, zijn we dan natuurlijk ook druk bezig met het onderzoek. (Jaja, er moet ook gewerkt worden :))

De laatste maand gaan we wonen in een kibboets, 'Nes Ammim'. Hier gaan we samen met andere (internationale) vrijwilligers wonen en werken aan verschillende projecten. http://www.youtube.com/watch?v=jeyJ9gupnc4

Met de Kerst en Oud en Nieuw zijn we dus niet thuis. :( Maar wees niet bang, wij gaan ons denk ik wel vermaken in de Kerstvakantie.

Nou, dit is even kort en bondig hoe de stand van zaken nu is. Ik hoop jullie op de hoogte te houden. Ik heb er zin in!

Groetjes..

1. Sandra:
    18 augustus 2014
    deze blogjes ga'k zeker volgen! :D:D